Podcast: De drijfveren en de waarde van een Digitaal Dorpsplein

De lokale, digitale, collectieve marktplaatsen (zogenaamde Digitale Dorpspleinen) bewijzen hun waarde voor lokale samenlevingen, in het bijzonder in coronatijd. Door het online gemak, de service en de lokale beleving. Matthijs de Graaf, oprichter en sociaal ondernemer, vertelt in de podcast van Formidabel over de drijfveren en waarde van de lokale, digitale, collectieve marktplaatsen voor ondernemers en lokale samenlevingen. Luister hieronder via Spotify (vanaf minuut 04:50) naar de podcast of ga, als je geen Spotify gebruikt, naar https://formidabel.buzzsprout.com/944974/3394678-formidabel-6?play=true

Zwartsluis, vrijdag 17 april 2020

Lokaal online platform helpt ambachtelijke versondernemers door coronacrisis en zorgt voor digitale doorbraak

Plaatselijke ambachtelijke versondernemers – zoals bakkers, slagers en groenten-, kaas- en visspecialisten – gaan versneld online door de coronacrisis. Tegelijkertijd staan consumenten open om veel meer online te besteden bij hun lokale winkeliers. Lokale loyaliteit groeit met de dag op de door Shopforce™ plaatselijk gefaciliteerde online platforms: de digitale dorpspleinen.

Meer en meer bakkers, slagers en groentespecialisten trekken digitaal nieuwe klanten en realiseren hogere omzetten doordat ze vanwege de coronacrisis versneld hun producten en aanbiedingen collectief online zijn gaan vermarkten én veelal ter plekke zijn gaan bezorgen. Voor consumenten bieden de lokale online platforms bestel- en betaalgemak. Ook de beschikbare brengservice wordt enorm door klanten gewaardeerd. Bovendien wordt de gezamenlijke plaatselijke beleving als saamhorig en loyaal ervaren. 

Schaalbaar en betaalbaar

Shopforce™ is het digitale systeem achter de online platforms ‘digitale dorpspleinen’. Het biedt een schaalbaar en betaalbaar lokaal e-commerce platform voor middenstanders in en rond dorpen en steden die nu nog slechts een versnipperde online winkelervaring bieden. Door de offline winkelbeleving te vergroten met volledig online bestel- en betaalgemak, haal- en brengservice en een unieke lokale ervaring via de collectieve ‘digitale dorpspleinen’, kunnen kleine zelfstandige ondernemers zich gezamenlijk profileren, nieuwe klanten aan zich binden en ieders omzet laten groeien. 

Digitale dorpspleinen

In plaatsen als bijvoorbeeld Genemuiden en Zwartsluis is de collectieve online omzet voor de deelnemende winkels via www.dorpsplein-zwartsluis.nl en www.dorpsplein-genemuiden.nl sinds de coronacrisis omhoog geschoten. Alle lokale winkels rapporteren nieuwe klanten, die bovendien meer besteden per online bestelling. Na Zwartsluis en Genemuiden zijn recentelijk ook Delden (www.dorpsplein-delden.nl) en Oegstgeest (www.dorpsplein-oegstgeest.nl) live gegaan.

Toekomstbestendig winkelgemak

De kleine zelfstandige ondernemers zijn gezamenlijk met een digitaal dorpsplein niet alleen coronabestendig maar ook toekomstbestendig om te kunnen blijven concurreren met grootwinkelbedrijven. Via het Shopforce™-platform kunnen versspeciaalzaken al snel binnen enkele dagen het gehele lokale assortiment collectief online hebben. 

Dick Bruintjes van Slagerij Bruintjes uit Zwartsluis is enorm enthousiast: “Onze winkel heeft veel nieuwe klanten door dorpsplein-zwartsluis.nl én we zien daardoor ook omzetgroei. Als verswinkels hebben we geluk gehad dat Shopforce het vòòr de coronacrisis al grotendeels gereed had staan voor Zwartsluis, zodat sinds de afkondiging van de coronamaatregelen klanten veilig online boodschappen kunnen doen en het in één keer thuis kunnen laten brengen. We zijn er heel blij mee!” 

Matthijs de Graaf van Shopforce™: “Door de coronacrisis is het digitaliseren van dorpen en steden in een stroomversnelling gekomen. Dat geldt nadrukkelijk ook voor het aantal online bestellingen bij lokale verswinkels. Vorige week zagen we een groei van maar liefst 1400 procent van het aantal online bestellingen voor bakkers, slagers, groentewinkels, viswinkels en kaas- en delicatessenwinkels ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De winkels die collectief op een digitaal dorpsplein staan, scoren beduidend beter dan alleen op een eigen online plek. Er is duidelijk een behoefte vanuit de consument om online in de buurt te kunnen winkelen. Als het maar gemakkelijk is. En dat is het!” 

Shopforce™ is een schaalbaar lokaal e-commerce platform dat het aanbod van kleine plaatselijke eenheden snel kan digitaliseren, clusteren en verbinden. Samen met de stichting Digitale Dorpspleinen is Shopforce™ op missie om de leefbaarheid, duurzaamheid, circulariteit en inclusiviteit in lokale samenlevingen te bevorderen door online en offline bij elkaar te helpen brengen en door vraag en aanbod lokaal (opnieuw) te verbinden. Elke euro die terugkeert in de lokale economie en daar langer blijft circuleren, is van positieve maatschappelijke betekenis.

Hoe kunnen kleine lokale winkels tijdens de coronacrisis open blijven en floreren?

‘Online dorpsplein’ voor webwinkels van bakkers en slagerijen doet goede zaken tijdens coronacrisis

Met de coronacrisis hebben veel kleine, lokale ondernemers het zwaar. Gemeenten werken daarom aan een ‘digitaal dorpsplein’, waar lokale middenstanders samen webwinkels starten. Het helpt hen om klanten vast te houden en geeft bewoners gemak terwijl ze lokaal inkopen.

07-04-2020 17:47 | DOOR: MARC SEIJLHOUWER

Vandaag startte het digitale dorpsplein van Delden in Overijssel. “De eerste bestellingen vliegen al binnen”, vertelt Matthijs de Graaf, oprichter van het bedrijf Shopforce, dat de webwinkels voor de lokale winkels bouwt. De Graaf begon 10 jaar geleden met het idee: een platform waar bakkers, slagers, groentemannen en lokale tuinders en boeren allemaal samen hun waar aan konden bieden. “Je hebt dan je eigen webshop, maar door bij verschillende winkels in één keer te bestellen, is het net zo makkelijk als bij de grote supermarkten.”

Weinig promotie

Het platform van Shopforce probeert sinds 2014 kleine ondernemers te overtuigen om mee te doen. “Maar het was lange tijd best veel moeite om ze over de streep te trekken. En zelfs als ze de webshop hadden, deden ze weinig aan promotie en wilden ze bijvoorbeeld niet gratis bezorgen. Dit zijn mensen die al jaren in een winkel staan; ze zijn niet gewend aan het digitale aspect.”

Nu iedereen door de coronacrisis afstand moet houden en thuisblijft, willen alle winkels en gemeenten plotseling wel meedoen. “Gemeenten zien ook dat digitale dorpspleinen zorgen voor sociale cohesie. Dat die kleine, onafhankelijke winkels niet zomaar mogen verdwijnen, anders verlies je de ziel van een dorp.”

De dorpen redden

De Graaf richtte Shopforce op nadat hij een vorig, succesvol softwarebedrijf verkocht. “Ik realiseerde me hoeveel geluk ik had gehad en wilde wat goeds terugdoen. De lokale winkels redden leek me een goed doel.” Met zijn ervaring in het bouwen van software ontstond een programma dat voor bijna elke winkel werkt. “Het is belangrijk dat het fundament van zo’n platform goed is. En dat is zo.” Dankzij dat fundament kan nu, in crisistijd, relatief snel een digitaal dorpsplein gebouwd worden.

Voor De Graaf is Shopforce meer dan een platform voor winkels. Het geeft kleine ondernemers en producenten de kans een vuist te maken tegen de grootmachten. “Een zuivelwinkel weet soms niet eens dat er een eierboer om de hoek zit. Het platform brengt ze bij elkaar, geeft de boer een eerlijker prijs voor het ei en laat lokale bewoners betere kwaliteitsproducten kopen.”

Duurdere boodschappen

Dat alles daarmee ook iets duurder wordt, is volgens De Graaf geen probleem. “Je betaalt voor kwaliteit, maar ook voor gemak. Door de webshops van alle speciaalzaken te combineren kopen mensen meer spullen.” Ondertussen helpt de webwinkel volgens De Graaf de structuur van dorpelijk Nederland te versterken. “Ze worden weerbaarder en veerkrachtiger in een digitaliserende wereld.”

Dat er een crisis aankwam die De Graaf’s platform goed uit zou komen, had hij niet kunnen bevroeden. “Ik dacht wel dat het kapitalistische systeem dat we hadden op zijn einde liep, maar niet dat zoiets zou gebeuren”. De huidige crisis kan echter wel positieve kanten hebben, ook of vooral voor lokale ondernemers. “Mensen denken, nu ze binnen zitten, meer na over hun leven. Ze gaan minder vliegen, meer lokaal winkelen. Dat zie ik gebeuren.”

Uit: https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/corona/33621/online-dorpsplein-corona

Verantwoorde streekproducten uit de IJsseldelta

In de IJsseldelta werken publiek en privaat samen om de weerbaarheid en veerkrachtigheid van lokale ondernemers te gaan versterken via Digitale Dorpspleinen. Het aanbod van boeren, tuinders en kwekers wordt gedigitaliseerd en geclusterd op www.dorpsplein-ijsseldelta.nl. Het aanbod van de ambachtelijke winkels en horeca in dorpen en steden binnen de IJsseldelta krijgen ieder een eigen Digitaal Dorpsplein:

Door de regionale boeren en tuinders te verbinden met de lokale ambachten en horeca die duurzaam (thuis) leveren wordt er op innovatieve wijze gewerkt aan korte voedselketens en aan het stimuleren van duurzaamheid, circulariteit en inclusiviteit in lokale samenlevingen.

Eten van lokaal geproduceerd voedsel is goed voor je lichaam en je omgeving

Stichting Digitale Dorpsplein helpt in samenwerking met Shopforce en overheden om verbinding te leggen tussen regionale voedselproducenten (boeren/tuinders), ambachtelijke voedselverwerkers (bakkers, slagers, groentewinkels, restaurants etcetera) en burgers, zodat mensen méér en beter lokaal, verantwoord geproduceerd en bewerkt voedsel krijgen. Door offline en online bij elkaar te helpen brengen en vraag en aanbod te verbinden.

Het World Economic Forum publiceerde het volgende artikel op haar website https://www.weforum.org/agenda/2019/08/this-is-how-create-sustainable-version-agriculture. Hieronder lees u de Nederlandse vertaling van het artikel.

Eten van lokaal geproduceerd voedsel is goed voor je lichaam en het milieu

Een belangrijk onderdeel van duurzaam eten is het eten van lokaal geteeld voedsel dat in het seizoen groeit. Maar waarom?

Lokaal eten is een cruciaal grondbeginsel van duurzame landbouw. Duurzame landbouw verwijst naar landbouwpraktijken die zich bewust zijn van de effecten die landbouw op een ecosysteem heeft. Omdat alle organismen rechtstreeks worden beïnvloed door wat er met hun omgeving gebeurt, heeft duurzame landbouw voordelen voor alle organismen, zelfs voor ons.

Er zijn veel redenen om lokaal te eten, te beginnen met de afstand. Als je lokaal eet, verminder je de noodzaak om veel resources/middelen te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan water. Water is de sleutel tot groei van producten en om water te hebben, hebben we voldoende regenval en goede – lees: duurzame – irrigatie nodig. Buiten het seizoen en buiten het bereik/op afstand eten betekent dat boeren producten verder weg moeten verzenden, wat het probleem verergert.

Het vervoer van voedselproducten van “ver weg” neemt water van de ene boerderij en verzendt het water of gewas naar een andere regio. Als je buiten het seizoen producten wilt kweken, heb je bovendien meer middelen nodig. Er is bijvoorbeeld meer water nodig. Neem als voorbeeld aardbeien telen in New York in het holst van de winter. Aardbeien worden verondersteld niet in de winter in New York te groeien omdat het niet het seizoen in die regio is. Daarom zijn er meer middelen nodig om aardbeien te ‘stimuleren’ om te groeien.

Lokaal eten ondersteunt ook je lokale economie op een zinvolle manier. Landbouw kost veel middelen, vooral lichamen en geld. Lokale boeren, telers, ambachtslieden, leveranciers en restaurant-eigenaren zijn nodig om lokaal geteeld voedsel te laten werken … of liever, te verkopen. Omdat wij als consumenten de mogelijkheid hebben om belangrijke keuzes te maken met waar we uitgeven en hoe we ons geld uitgeven, is het ondersteunen van lokale bedrijven financieel geen probleem.

Ondersteuning van lokale boeren bouwt je lokale economie op; anders geef je je zuurverdiende geld aan grote bedrijven uit. Natuurlijk, deze grote bedrijven creëren banen voor mensen, maar deze bedrijven zijn zitten waarschijnlijk in andere steden, staten en zelfs landen. Om nog maar te zwijgen over het volgende: lokaal geteelde voedingsmiddelen worden op kleinere schaal verplaatst dan grote bedrijven: dat betekent minder handen. In dat geval gaat het geld dat u uitgeeft meestal rechtstreeks naar de mensen die het kweken of lokaal bewerken, in plaats van vele verschillende partijen die allemaal een percentage pakken.

Als je meer wilt weten over hoe geld wordt besteed bij het ondersteunen van lokale bedrijven, doe dan wat onderzoek naar de lokale economische impact van sommige bedrijven. Betaalt de producent zijn werknemers een eerlijk loon? Gebruiken ze duurzame praktijken? Beoefenen ze sociale rechtvaardigheid? Geven ze om uw gezondheid, de gezondheid en het welzijn van hun werknemers, of alleen om hun winst?

Als je lokaal eet, eet je voedsel dat waarschijnlijk een hoger aantal voedingsstoffen heeft. Het is logisch, toch? Lokale voedingsmiddelen zijn over het algemeen frisser – omdat ze niet overal naartoe worden verzonden, ingevroren in wat waarschijnlijk plastic verpakkingen voor eenmalig gebruik zijn – en ze hebben, al met al, minder impact op het milieu.

Lokaal eten is over het algemeen ook veiliger. Kleine boerderijen kunnen meer variatie kweken, wat wonderen doet om de biodiversiteit en uiteindelijk de voedselzekerheid op de lange termijn te beschermen. Ook zijn kleine boerderijen meestal minder rigoureus met hun pesticiden. Lokaal geteeld voedsel bevat over het algemeen minder chemicaliën, zelfs als het niet biologisch is, omdat dit voedsel in kleinere hoeveelheden worden gekweekt dan bij grote bedrijven. Kleinere boerderijen en bedrijven hoeven niet zoveel tijd te steken in zaken als verpakkingsproblemen, verzendproblemen en zelfs een lange levensduur. De belangrijkste focus is daarentegen het groeien en distribueren van het product. Geen gedoe en in alles beter!

Gemeente Bunnik schenkt duurzaam bezorgmiddel

De gemeente Bunnik heeft besloten  www.dorpsplein-bunnik.nl te ondersteunen. Het college wil hier aan bijdragen door de schenking van een duurzaam bezorgmiddel, een elektrische bakfiets.

“Door de online bestellingen op een duurzame manier te bezorgen zijn minder mensen genoodzaakt om met de auto richting het centrum van Bunnik te gaan. Daarnaast worden de winkels zo beter toegankelijk voor mensen die niet meer zelfstandig boodschappen kunnen doen. Inwoners van Bunnik kunnen nu bewust kiezen om boodschappen te bestellen bij de lokale winkeliers in plaats van regionale bezorgdiensten. Hiermee vergroten we de kansen om de huidige winkelvoorzieningen in de gemeente te behouden. ”

Voor het gehele persbericht: https://www.bunnik.nl/nieuws/gemeente-ondersteunt-digitaal-dorpsplein-bunnik/

Lancering Dorpsplein Bunnik

Tijdens de jaarmarkt in Bunnik, zaterdag 1 juni 2019, is www.dorpsplein-bunnik.nl officieel geïntroduceerd.

De deelnemende winkels zorgen ervoor dat inwoners van Bunnik en omgeving méér en béter lokaal voedsel en andere lokale producten krijgen door de fysieke winkelbeleving te vergroten met online gemak en lokale logistiek. Smaakvol, kleurrijk en voedingsrijk. Verantwoord geproduceerd en bereid, dichtbij huis, en duurzaam thuisbezorgd.

De lokale ondernemers schakelen lokale partners in voor de uitvoering, zodat het een smakelijk en vrolijk lokaal feestje is voor iedereen.

Samen met de gemeente en aanverwante maatschappelijke organisaties vormen de lokale ondernemers een innovatieve keten voor een duurzaam, circulair en inclusief Bunnik.

 

Eet honger de wereld uit

Ambachtelijke biologische bakker Henk Smit van Driekant Bakkerij in Zutphen wil collega’s in het land enthousiasmeren om honger de wereld uit helpen door het bakken van Wereldbollen.

Shopforce en Stichting Digitale Dorpspleinen steunen dit prachtige initiatief en daarom willen we de ambachtelijke bakkers in ons bestand een exclusieve aanbieding doen.

Vraag vóór 15 april 2019 een proefzak Wereldbol-mix met 20 ouwels ter waarde van € 12,- aan en ontvang deze nu tijdelijk gratis!

De adviesverkoopprijs van De Wereldbol is € 2,95. Hiervan wordt 30 eurocent gedoneerd aan The Hunger Project om honger de wereld uit te helpen. Het Wereldbol-ouwel op het brood geeft de echtheid aan en garandeert dat de afdracht daadwerkelijk wordt gedaan.

Doe je mee en help je een handje om honger te bestrijden?

“Ik vind de combinatie van een onderscheidend, kruidig brood en het goede doel erg mooi. De Wereldbol is niet alleen lekker en gezond, maar je doet er als bakker en als consument ook nog wat goeds mee”, aldus Bakker Wijnand in Laren

Stuur een e-mail naar [email protected] en vraag vóór 15 april 2019 een gratis proefzak aan. Shopforce zorgt ervoor dat de Wereldbol in je webshop en daarmee op een Digitaal Dorpsplein wordt opgenomen.

Stichting Digitale Dorpspleinen verzorgt twee workshops op Stads- en Retailcongres

Op 4 maart 2019 mag Stichting Digitale Dorpspleinen tweemaal een workshop ‘Online krachten bundelen voor een sterkere lokale economie’ verzorgen tijdens het Stads- en Retailcongres in de Metropool in Enschede. Kom en laat je inspireren hoe je als ondernemer, gemeente, centrummanager, ‘offline en online’ bij elkaar kan helpen brengen en ‘vraag en aanbod’ kan verbinden voor een volhoudbare toekomst van het plaatselijke midden- en kleinbedrijf en aanverwante maatschappelijke organisaties!

Meer informatie: http://www.stadsbeweging.nl/stadsretailcongres/

Bezoek onze workshop op Marketing Oost Symposium

Donderdag 15 november 2018 organiseert Marketing Oost  in Hangar 11 op vliegveld Twente, speciaal voor de toeristische en recreatieve sector, een symposium met als thema ‘Vernieuwen, Groeien, Passie’.

Stichting Digitale Dorpspleinen verzorgt één van de workshops tijdens dit symposium. De workshop heeft als titel: ‘Een netwerksamenleving voor co-creatie als basis voor vitaliteit in elke kern.

Aanmelden voor het symposium kan via www.marketingoostsymposium.nl.

Bron: vliegveldtwenthe.nl