Praktijkvoorbeeld

Bewezen praktijkvoorbeeld

In Zwartsluis – een Overijssels dorp met circa 4.800 inwoners – zijn met financiële steun van de gemeente en de provincie sinds 2020 de eerste stappen gezet rondom Dorpsplein-Zwartsluis.nl. De succesvolle tussenresultaten zijn als volgt:

  • Aantal online bestellingen: van 0 naar 59.949
  • Aantal unieke bestellers: van 0 naar 5.716
  • Gecombineerd: een stijging van 25%
  • Online omzet: € 1.506.634 plus extra omzet in de fysieke winkels door constante, consequente en consistente collectieve digitale marketingcommunicatie
  • Regionale afzet: meer verkopen in gehuchten en kleine dorpen in regio Kop van Overijssel
  • Student/stagiair: Hogeschool Windesheim verzorgt de digitale marketingcommunicatie
  • Leefbaarheid: mede door extra online inkomsten vernieuwt de lokale banketbakker de winkel en opent tevens een chocolaterie in het dorp
  • Duurzaamheid: de slager koopt nu rundvlees in bij een Overijsselse boer. Groente en zuivel komen uit de regio
  • Sociale cohesie: de samenhang is ook digitaal versterkt

Kortom: organiseer de markt slimmer. Want dát is de kracht van lokaal kopen.

Het Digitaal Dorpsplein® concept is anders gezegd een belangrijk middel om het sociaal contact te hernieuwen en maatschappelijke baten te realiseren:

Door het toegenomen gebruiksgemak van aanbieder(s) en klant(en) op een lokale of regionale digitale markt (een zogeheten Digitaal Dorpsplein®) wordt het service- en belevingsniveau sterk gestimuleerd. Hierdoor:

  • Kopen burgers en bedrijven méér of bétere (streek)producten. Online én offline.
  • Verstevigen de (digitale) weerbaarheid en veerkracht van lokale ondernemers aanmerkelijk
  • Nemen de individuele bewustwording en sociale cohesie enorm toe
  • Bloeien de lokale leefbaarheid en ondernemersgeest opnieuw en versterkt op 
  • Verkorten lokale en regionale ketens aanzienlijk
  • Vergroten de algemene duurzaamheid en lokale impact sterk

>> Eigen streek eet beter: duurzaam dichtbij