Bewezen praktijkvoorbeeld
In Zwartsluis – een Overijssels dorp met circa 4.800 inwoners – zijn met financiële steun van de gemeente, de provincie en met de hulp van lokale studenten van Hogeschool Windesheim sinds 2020 de eerste stappen gezet rondom Dorpsplein-Zwartsluis.nl. De succesvolle tussenresultaten zijn als volgt:
- Aantal online bestellingen: van 0 naar 65.672
- Aantal unieke bestellers: van 0 naar 6.100
- Gecombineerd: een stijging van 25%
- Online omzet: € 1.669.561,90 plus extra verkopen in de fysieke winkels door constante, consequente en consistente collectieve digitale marketingcommunicatie door studenten
- Regionale afzet: meer verkopen in gehuchten en kleine dorpen in regio Kop van Overijssel
- Student/stagiair: Hogeschool Windesheim verzorgt de digitale marketingcommunicatie
- Leefbaarheid: mede door extra online inkomsten vernieuwt de lokale banketbakker de winkel en opent tevens een chocolaterie in het dorp
- Duurzaamheid: de slager koopt nu rundvlees in bij een Overijsselse boer. Groente en zuivel komen uit de regio
- Sociale cohesie: de samenhang is ook digitaal versterkt
Kortom: organiseer de markt slimmer. Want dát is de kracht van lokaal kopen.
Het Digitaal Dorpsplein® concept is anders gezegd een belangrijk middel om het sociaal contact te hernieuwen en maatschappelijke baten te realiseren:
Door het toegenomen gebruiksgemak van aanbieder(s) en klant(en) op een lokale of regionale digitale markt (een zogeheten Digitaal Dorpsplein®) wordt het service- en belevingsniveau sterk gestimuleerd. Hierdoor:
- Kopen burgers en bedrijven méér of bétere (streek)producten. Online én offline.
- Verstevigen de (digitale) weerbaarheid en veerkracht van lokale ondernemers aanmerkelijk
- Nemen de individuele bewustwording en sociale cohesie enorm toe
- Bloeien de lokale leefbaarheid en ondernemersgeest opnieuw en versterkt op
- Verkorten lokale en regionale ketens aanzienlijk
- Vergroten de algemene duurzaamheid en lokale impact sterk